تهران، اتوبان مدرس، بلوار نلسون ماندلا، خیابان کاج‌آبادی، پلاک 20
22045074 - 021​

سال ۱۴۰۰ عالی و چشم‌انداز روشن پیش‌رو برای سهامدار عمده فولاد اقلید

سال ۱۴۰۰ عالی و چشم‌انداز روشن پیش‌رو برای سهامدار عمده فولاد اقلید

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد اقلید، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (با نماد بورسی ومعادن) که سهامدار 51 درصدی شرکت فولاد اقلید پارس است، در حالی سال 1400 را به پایان رساند که اتفاقات مهمی در سال گذشته برای این شرکت رخ داد.

 

شاید مهم‌ترین آن‌ها عرضه اولیه سهام شرکت پروژه‌محور تجلی توسعه معادن و فلزات در بازار سرمایه بود. شرکتی آینده‌دار که وظیفه به نتیجه رساندن تعدادی از مهم‌ترین پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی را بر عهده دارد.

 

علاوه بر این، ومعادن در سال 1400 تکمیل پروژه‌های شرکت‌های زیرمجموعه خود را نیز دنبال کرد و درعین‌حال با توجه به تشکیل دولت سیزدهم، گروهی نیز با عنوان «کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران» باهدف تسریع در به نتیجه رساندن پروژه‌های عظیم ملی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه معدن و صنایع معدنی تشکیل شد که ومعادن و شرکت‌های زیرمجموعه آن نیز در این گروه سهمی کلیدی دارند. درعین‌حال مدیریت ومعادن نیز در اواخر سال 1400 دستخوش تغییر شد و اردشیر سعدمحمدی جانشین امیرحسین نادری شد.

 

برای اطلاع از عملکرد ومعادن در سال 1400 و برنامه‌های این شرکت در سال 1401 با مرتضی علی‌اکبری از مدیران کهنه‌کار حوزه معدن و صنایع معدنی ایران که معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات است، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که به شرح زیر است:

 

*عملکرد سهام ومعادن در سال 1400 ازنظر شاخص‌هایی مانند بازدهی، سود و … چطور بود و وضعیت آن را برای سال 1401 چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

قیمت سهام شرکت (تعدیلی با افزایش سرمایه و سود نقدی) از 8،673 ریال در ابتدای سال 1400 به 11،950 ریال در انتهای سال رسید و 37.7% بازده سالانه داشت این در حالی است که شاخص کل در همین بازه تنها دارای بازدهی مثبت 4.6% بود. سود خالص ومعادن (شرکت اصلی) در سال 1399 برابر با 9،400 میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به عملکرد شرکت‌های گروه در سال 1400 به حدود 13،000 میلیارد تومان افزایش یابد و رشد 49% را داشته باشد. این سود علیرغم تمامی محدودیت‌هایی که در سال 1400 بود (قطعی برق، گاز و محدودیت‌های صادراتی و غیره)، حاصل‌شده است.

 

*درباره آخرین وضعیت طرح‌های توسعه ومعادن و پیشرفت فیزیکی آن‌ها توضیح بفرمایید.

گروه توسعه معادن و فلزات پس از تغییرات مدیریتی که در ابتدای سال 1400 داشت به سمت تحقق استراتژی‌های توسعه‌ای خود حرکت کرد و طرح‌های مهمی را پی‌ریزی کرد و در جهت اجرای آن گام برداشت. ازجمله مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– برنده شدن در مزایده معدن مس جانجا با مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی تحت یک کنسرسیوم

– احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در اقلید استان فارس به ظرفیت 1 میلیون تن

– احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد آرتاویل اردبیل به ظرفیت 1 میلیون تن

– احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در فولاد کردستان به ظرفیت 1.6 میلیون تن

– احداث کارخانه ذوب و فولادسازی در فولاد کردستان به ظرفیت 1 میلیون تن

– احداث بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان به ظرفیت 366 مگاوات و همچنین تکمیل نیروگاه خورشیدی شرکت پویا انرژی به ظرفیت 10 مگاوات

– احداث کارخانه گندله 1 میلیون تنی همدان در شرکت صبانور

– کارخانه تولید کنسانتره 2.5 میلیون تنی شرق فولاد خراسان

 

*کدام طرح‌های توسعه‌ای ومعادن در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید و جزئیات آن‌ها چیست؟

پروژه‌هایی که عنوان شد در حقیقت پروژه‌هایی است که ومعادن به‌صورت مستقیم در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و یا از طریق شرکت‌های کنترلی خود در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. بسیاری از پروژه‌های دیگر نیز از طریق شرکت‌های زیرمجموعه گروه در حال برنامه‌ریزی و اجرا است که برخی از آن‌ها در سال جاری به بهره‌برداری می¬رسند. برخی از پروژه‌هایی که طبق برنامه باید در سال 1401 به بهره‌برداری برسد عبارت‌اند از:

– بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان به ظرفیت 366 مگاوات تا پایان آذرماه سال جاری

– نیروگاه خورشیدی شرکت پویا انرژی به ظرفیت 10 مگاوات تا پایان خردادماه سال جاری

– افزایش ظرفیت تولید شمش فولاد ارفع از 800 هزار تن به 1 میلیون تن تا پایان شهریورماه سال جاری

– احداث کارخانه فولادسازی و نورد شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به ظرفیت 3 میلیون تن در پایان سال جاری

 

*اخیراً افزایش سرمایه 138 درصدی ومعادن تائید شد. این افزایش سرمایه صرف چه مواردی خواهد شد؟

افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 8،400 میلیارد تومان به 20،000 میلیارد تومان در تاریخ 1401/01/10 توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت تائید شد و از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته بود. از این افزایش سرمایه مبلغ 8،182 میلیارد تومان صرف جبران مخارج انجام‌شده (مشارکت) در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر می‌شود و 3،418 میلیارد تومان آن در اصلاح ساختار مالی شرکت مورداستفاده قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر عبارت‌اند از:

– تجلی، 3،100 میلیارد تومان

– پرتو تابان معادن و فلزات، 990 میلیارد تومان

– پویا انرژی، 853 میلیارد تومان

– صبانور، 827 میلیارد تومان

– گل گهر، 901 میلیارد تومان

– گهر زمین، 757 میلیارد تومان

– توسعه آهن و فولاد گل گهر، 500 میلیارد تومان

 

*بخشنامه اخیر وزارت صمت درباره عوارض صادرات بر مواد معدنی چه تأثیری بر عملکرد ومعادن و شرکت‌های زیرمجموعه آن خواهد داشت؟

بخشنامه اخیر معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در خصوص اخذ عوارض بر افزایش قیمت کالاهای صادراتی اذعان می‌دارد در صورت صادرات و درصورتی‌که نرخ صادراتی نسبت به نرخ پایه (هفته اول دی‌ماه 1400) افزایش یابد به‌صورت پلکانی و بر طبق جدول ابلاغی از شرکت‌های صادرکننده در سال 1401، عوارض صادراتی اخذ خواهد شد. گروه معادن و فلزات با توجه به گستردگی سرمایه‌گذاری‌ها خود در حوزه معدنی و فلزی، در بخش فلزات و در شرکت‌های همانند فولاد خراسان، ارفع و تعدادی از سایر شرکت‌ها به‌طور غیرمستقیم تأثیر دارد اما در بخش معدنی با توجه به اینکه صادراتی در این بخش تاکنون انجام نپذیرفته است، تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد ومعادن نخواهد داشت. هرچند شرکت‌های بورسی گروه در حال شفاف‌سازی در سامانه کدال هستند.

 

*سرنوشت آن دسته از طرح‌های توسعه‌ای ومعادن که در قالب گروه پیشرانان پیشرفت ایران مطرح‌شده و قرار است دولت به‌طور ویژه موانع اجرای آن‌ها را برطرف کنید به کجا رسید؟

این طرح‌ها به‌طورجدی در حال پیگیری هستند که برخی از این پروژه‌ها توضیح داده شد و در تلاش هستیم که بتوانیم با همت و همکاری تمامی شرکت‌های گروه معادن و فلزات با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده آن‌ها را به بهره‌برداری برسانیم و گامی کوچک در راستای پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان برداریم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.