تهران، اتوبان مدرس، بلوار نلسون ماندلا، خیابان کاج‌آبادی، پلاک 20
22045074 - 021​

حضور مدیرعامل و هیئت‌مدیره شرکت فولاد اقلید در چهارمین نمایشگاه ملی فولاد ایران

حضور مدیرعامل و هیئت‌مدیره شرکت فولاد اقلید در چهارمین نمایشگاه ملی فولاد ایران

مهندس رضا شریفی مدیرعامل و مهندس علیرضا نظری نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد اقلید پارس امروز سه‌شنبه با شرکت در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که در هتل المپیک تهران برگزار شد، شاهد آخرین دستاوردهای فولادسازان، تولیدکنندگان مواد، قطعات و تجهیزات صنعت فولاد بودند.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد اقلید، چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور فولادسازان بزرگ کشور و تولیدکنندگان مواد، قطعات و تجهیزات صنعت فولاد صبح امروز (سه‌شنبه) افتتاح شد.

 

در این رویداد تخصصی که به همت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد، شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی کشور همانند: فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خراسان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سنگ‌آهن گهر زمین، هلدینگ میدکو، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب، آهن و فولاد ارفع، فولاد آلیاژی ایران و… حضور داشتند.

 

مهندس رضا شریفی مدیرعامل و مهندس علیرضا نظری نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد اقلید پارس نیز همچون گذشته با شرکت در این نمایشگاه بزرگ فولادی، شاهد آخرین دستاوردهای فولادسازان، تولیدکنندگان مواد، قطعات و تجهیزات صنعت فولاد بودند.

 

تحقق اهداف نیازمند حمایت در تأمین برق و گاز 

در این مراسم، بهرام سبحانی- رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران – ضمن تشکر از مدیران شرکت‌های بزرگ و کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان و اشاره به ریسک‌پذیری آن‌ها در رسیدن به اهداف بومی‌سازی، اظهار کرد: ما در حال حاضر در جایگاهی قرار داریم که با بومی‌سازی چند قطعه دیگر همچون الکترودهای گرافیتی، عملا به ١٠٠ درصد تولید بومی فولاد دست خواهیم یافت. با ادامه این روند و با وجود جوانان خوش‌فکر، شرکت‌های دانش‌بنیان و البته حمایت مسئولان، روزهای بسیار خوبی در پیش رو خواهیم داشت.

 

وی تصریح کرد: رسیدن به اهداف ملی موردنظر جشنواره قطعا نیاز به حمایت مسئولان در تأمین مواد اولیه از جمله برق و گاز دارد. بدون‌ شک، با فراهم کردن زیرساخت‌ها، صنعتی که زمانی (جنگ دفاع مقدس) به‌دلیل تحریم‌ها حتی در تأمین سیم خاردار دچار مشکل بود، اکنون به بومی‌سازی کامل دست پیدا کرده است.

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره و نمایشگاه‌ها کمک می‌کند تولیدکنندگان داخلی و فولادسازان بتوانند با یکدیگر مرتبط شده و نیاز صنعت فولاد کشور را برآورده کنند، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران توانا در کشور وجود دارند که با امضای تفاهم‌نامه در این جشنواره‌ها که در سال‌های گذشته انجام شده بیش از ۴۰۰ قرارداد با یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را رقم زده‌اند. به طور مثال ۵۰ میلیون دلار در سال الکترود وارداتی در کشور مصرف می‌شود که این میزان جزو هزینه‌های تولید است و چنانچه بتوانیم بومی‌سازی این ماده‌اولیه و دیگر قطعات، تجهیزات و مواد اولیه را بومی‌سازی کنیم می‌توانیم، ‌صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را رقم بزنیم.

 

سبحانی تصریح کرد: محدودیت‌های ارزی در کشور سبب شده تا علاوه بر تحریم‌ها، مشکلات شرکت‌ها برای تأمین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه بیشتر شود که این موضوع با حمایت شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد و تولیدکنندگان داخلی قطعات و تجهیزات قابل حل است؛ درصورتی که همه فعالان همت کنند، به زودی صنعت فولاد کشور از واردات این کالاها بی نیاز است.

 

 

این مقام صنعتی تاکید کرد: فرآیند بومی‌سازی فرآیندی یک روزه نیست و باید به آن به‌صورت بلندمدت نگاه کرد. امروز در تلاشیم تا علاوه بر تأمین بازار داخل که در این برنامه بلندمدت گنجانده شده وارد بازارهای منطقه نیز بشویم. البته صنعت فولاد با بی مهری‌های بسیاری روبروست؛ امروز تولیدکنندگان فولاد با چالش جدی انرژی روبرو شده‌اند که باعث شده نقطه سربه‌سر در تولید به بیش از ۷۰ درصد برسد. باید صنعتی که در این زمان کوتاه توانسته پیشرفتی چشمگیر را داشته باشد، حمایت شود و در صورتی که بتوانیم محدودیت ها را حل کنیم، با استفاده از ظرفیت موجود می‌توانیم به جایگاه ششمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا تبدیل شویم.

 

 

برای زمین‌گیر نشدن صنعت فولاد؛ محدودیت‌های برق و گاز باید کم شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب گاز در شبکه توزیع می‌شود که صنعت فولاد کمتر از چهار درصد این میزان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که با صرفه‌جویی در بسیاری از صنایع می‌توانیم کوره‌ها را روشن نگه داریم. در موضوع برق نیز از حدود ۶۰ هزار مگاوات، صنعت فولاد حدود ۱۰ درصد را مصرف می‌کند که باید محدودیت‌ها در این زمینه به حداقل برسد تا صنعت فولاد زمین‌گیر نشود.

 

 

سبحانی ادامه داد: در چهارمین دوره جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران، نمایشگاه بومی‌سازی سبب به‌هم‌رسانی نیازها و فرصت‌های بومی‌سازی و ساخت داخل و همچنین توانمندی‌های سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان است. در این نمایشگاه شرایطی فراهم است تا نیازها هم مطرح شود تا بتوانند طرف سازنده خود را بیابند. برای آن دست سازندگانی که توان ساخت داخل و مهندسی معکوس دارند اما نمی‌دانند که از چه مسیری از توانایی خود استفاده کنند و نیازها را شناسایی کنند، در این جشنواره مسیر خود را شناسایی خواهند کرد.

 

 

اخذ مجوز ۴۰ شهرک فناوری

در ادامه این مراسم، علی رسولیان – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، ضمن تاکید بر نقش مهم صنایع کوچک در زنجیره ارزش صنایع فولادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد کاهش واحدهای تعطیل و رونق در واحدها هستیم و همچنین نقش بنگاه‌های بزرگ پررنگ‌تر شده است. بنگاه‌های بزرگ نیازمند توسعه فناوری‌های جدید هستند و ما به عنوان متولی صنایع کوچک، در تلاش برای ارتباط با بنگاه‌های بزرگ هستیم.

 

 

وی خبر داد: شش شهرک فناوری ایجاد شده که بنگاه‌های بزرگ در آن فعالیت دارند و مجوز ۴۰ شهرک فناوری را اخذ کرده‌ایم؛ این مهم نیازمند فعالیت و همکاری بنگاه‌های بزرگ در فعالیت این شرکت‌ها است. همچنین تأمین نیازهای فناورانه بنگاه‌های بزرگ از دیگر موضوعات مهم در این امر است.

 

 

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطر نشان کرد: ۲۵ فناور در سطح کشور ایجاد شده که این‌ها نیاز فناوری بنگاه‌های بزرگ را شناسایی می‌کنند و مشاوران، پس از شناسایی آن‌ها را به متولیان امر انتقال می‌دهند. همچنین برای کمک به بنگاه‌های کوچک، ۶۵۰ کارگاه ایجاد و ٢٨٨ رویداد استارتاپی در این مسیر تعریف شده است که نیازمند کمک‌های بنگاه‌های بزرگ هستند تا تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان شوند.

 

 

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکت‌های صنعتی در پایان گفت: در هر صورت ما می‌توانیم به نیازهای فناورانه و توسعه فناوری بنگاه‌های بزرگ کمک کنیم تا هم پای فعالان این صنعت در دنیا، حرکت کنیم.

 

 

در ادامه این برنامه، نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی و شرکت‌های دانش‌بنیان افتتاح شد. پس از افتتاح این نمایشگاه، دامپتراک ۶٠ تنی بومی‌سازی شده رونمایی شد.

 

 

بومی‌سازی بیش از ۲۶ هزار قطعه با صرفه‌جویی ارزی بالغ بر یک میلیارد و ۴٠٠ میلیون دلار

در حاشیه رونمایی از این پروژه بومی‌سازی شده، وجیه‌الله جعفری- رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ضمن اشاره به بومی‌سازی بیش از ۲۶ هزار قطعه با صرفه‌جویی ارزی بالغ بر یک میلیارد و ۴٠٠ میلیون دلاری در مجموع  برگزاری چهار دوره این جشنواره اظهار کرد: اخیراً، با هماهنگی صورت گرفته از طریق سامانه کار لینک، اتصال شرکت‌های سازنده، شرکت‌های فولادی و شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار شده که تاثیرگذار در ارتقای برنامه‌های بومی‌سازی خواهد بود.

 

 

وی ضمن اشاره به ساخت نخستین دامپتراک ۶۰ تنی کشور با ۴۵ درصد ساخت داخل، تصریح کرد: با خودباوری شکل گرفته در این زمینه، ایجاد خطوط تولید این ماشین‌آلات و تولید دامپتراک در ظرفیت‌های بالاتر محقق خواهد شد.

 

 

این معاون وزیر صمت همچنین به پرداخت تسهیلات کم‌بهره به واحدها و شرکت‌هایی که توانمندی بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات را دارند از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی خبر داد.

 

 

انتهای پیام/#

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.