تهران، اتوبان مدرس، بلوار نلسون ماندلا، خیابان کاج‌آبادی، پلاک 20
22045074 - 021​

رکورد شکنی فولاد اقلید روی جلد هفته نامه «فلزات آنلاین»/ مهندس شریفی: سفر آقای دکتر سعدمحمدی به اجرای پروژه احیا مستقیم سرعت بخشید

رکورد شکنی فولاد اقلید روی جلد هفته نامه «فلزات آنلاین»/ مهندس شریفی: سفر آقای دکتر سعدمحمدی به اجرای پروژه احیا مستقیم سرعت بخشید

شماره 281 هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین با گفت‌وگوی ویژه با رضا شریفی، مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد اقلید، مهندس شریفی به هفته نامه فلزات آنلاین گفته است: عملیات اجرایی پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس به‌عنوان یکی از 48 طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور، با حمایت‌های هلدینگ «ومعادن» به‌عنوان سهام‌دار اصلی و همچنین همکاری‌های مسئولان استانی سرعت بیشتری به خود گرفته است. در همین راستا، ما موفق به نصب هشت ستون 9.8 تنی با ارتفاع 18.5 متر ریفرمر با استفاده از یک جرثقیل در یک روز کاری شدیم که در نوع خود، یک رکورد جدید و بی‌نظیر در کشور محسوب می‌شود و در تلاش هستیم با رعایت کلیه استانداردهای مرتبط با حوزه سلامت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE)، عملیات نصب کل سازه فلزی ریفرمر را تا مهرماه سال جاری به پایان برسانیم.

 

رضا شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت فولاد اقلید پارس در بهمن‌ماه 1400 با سهام‌داری 51 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، 30 درصدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و 19 درصدی شرکت بین‌ا‌لمللی مهندسی ایران (ایریتک) تأسیس شد. در ادامه مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید 1.2 میلیون تن در سال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در روز 11 فروردین‌ماه 1401 صادر شد.

 

 

وی در خصوص وضعیت کنونی این پروژه، عنوان کرد: عملیات اجرایی این پروژه به‌عنوان یکی از 48 طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور، مردادماه سال گذشته با انتخاب شرکت خدمات مهندسی ایران ایریتک به‌عنوان پیمانکار EPC، آغاز شد و 100 هکتار زمین در اختیار این شرکت قرار گرفت. با گذشت حدود یک سال از زمان آغاز پروژه، در حال حاضر شاهد پیشرفت فیزیکی 12 درصدی آن هستیم و به دنبال حمایت‌ها و همکاری‌های مسئولان اجرایی استان، کلیه مجوزهای زیربنایی لازم اعم از مجوزهای زیست‌محیطی، آب و برق زمان نصب و بهره‌برداری، احداث جاده دسترسی و… را دریافت کرده‌ایم. در همین راستا، 4.5 کیلومتر دیوارکشی و هفت کیلومتر جاده دسترسی احداث‌شده و کارفرما، مشاور و پیمانکار پروژه در حال فعالیت در سایت‌های مختلف پروژه هستند.

 

سرمایه‌گذاری 6 همتی در فولاد اقلید پارس

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس ضمن قدردانی از حمایت‌های بی‌وقفه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» به‌عنوان سهام‌دار اصلی این مجموعه، افزود: سرمایه اولیه پروژه فولاد اقلید، 100 میلیارد تومان بوده و برآورد می‌شود این پروژه با سرمایه‌گذاری حدود 6 هزار میلیارد تومانی طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد. بخشی از سرمایه موردنیاز از طریق دریافت تسهیلات بین‌المللی و بخشی از محل منابع داخلی تأمین خواهد شد و سود سالیانه در نظر گرفته‌شده بعد از بازگشت سرمایه شرکت، بین ۴۰ تا ۴۲ درصد خواهد بود.

 

شریفی در ادامه به اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم 400 و 6000 نفری در این پروژه اشاره کرد و گفت: بالغ‌بر 85 درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورداستفاده در این پروژه، ساخت داخل و بومی‌سازی شده است که به دنبال توافقات به‌عمل‌آمده با چند شرکت دانش‌بنیان داخلی، به دنبال بومی‌سازی 100 درصدی این پروژه پیشران پیشرفت اقتصادی در کشور هستیم.

 

وی در ارتباط با ریسک‌های موجود در مسیر اجرای این پروژه، مطرح کرد: نوسان نرخ ارز، یکی از ریسک‌هایی است که به‌ویژه در روزهای پایانی سال گذشته با آن مواجه شدیم و با تدابیر هیئت‌مدیره و همچنین حمایت‌های سهام‌داران خود علی‌الخصوص «ومعادن»، توانستیم به‌خوبی آن را کنترل و مدیریت کنیم. تأمین انرژی پایدار، یکی دیگر از ریسک‌های موجود در این زمینه به شمار می‌آید که عملکرد تمامی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور به‌ویژه فولاد را تحت تأثیر قرار داده است. در همین راستا، ما تدابیر لازم جهت تأمین برق از محل راه‌اندازی نیروگاه 40 مگاواتی، تأمین آب از محل پساب فاضلاب شهرستان اقلید و تأمین گاز از محل خط انتقال گاز فشارقوی به ارمنستان در مجاورت کارخانه را اندیشیده‌ایم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس با اشاره به اینکه این پروژه با کمترین میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی در حال اجراست، اظهار داشت: با توجه به اهمیت صادرات و ارزآوری در کشور در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی، در تلاش هستیم پس از بهره‌برداری و راه‌اندازی خط تولید، علاوه بر تأمین نیاز فولادسازان کشور به آهن اسفنجی، تولیدات خود را روانه بازارهای صادراتی کنیم.

 

موقعیت استراتژیک فولاد اقلید پارس

شریفی همچنین به موقعیت مناسب کارخانه اشاره کرد و گفت: پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس دسترسی آسانی به خط راه‌آهن یزد – شیراز و همچنین سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای کشور دارد. به همین علت ما به‌راحتی می‌توانیم مواد اولیه موردنیاز خود (گندله) را از مراکز استان‌های یزد، شیراز، اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد که فاصله یکسانی با آ‌ن‌ها داریم، تهیه کنیم و در ادامه مواد اولیه صنایع بالادستی خود (آهن اسفنجی) را با قیمت مناسبی در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

 

وی در ارتباط با ثبت رکورد سازه ریفرمر در این شرکت، خاطرنشان کرد: نصب هشت ستون 9.8 تنی با ارتفاع 18.5 متر با استفاده از یک جرثقیل در یک روز کاری، موفقیتی است که با رعایت کلیه استانداردهای ایمنی و حفظ سلامت کارگران در ابتدای ماه جاری در شرکت فولاد اقلید پارس حاصل شد. همچنین هجدهمین ستون از مجموع 35 ستون پروژه در روز یکشنبه هشتم مردادماه نصب شد و پیش‌بینی ما بر این است کل سازه فلزی ریفرمر با وزن 830 تن تا پایان مهرماه سال جاری نصب خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس، افزود: با توجه به اینکه پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس به‌عنوان یکی از طرح‌های پیشران پیشرفت اقتصادی در دولت سیزدهم است، روند اجرا و پیشرفت آن روزانه توسط نهادهای بالادستی همچون وزارت صمت و سازمان ایمیدرو و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پایش و پیگیری می‌شود و ما تمام تلاش خود را جهت افزایش سرعت اجرای پروژه با نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکار به کار گرفته‌ایم.

 

رضا شریفی در پایان یادآور شد: سفر آقای دکتر سعدمحمدی مدیرعامل محترم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) که سهامدار 51 درصدی فولاد اقلید هست، سرعت اجرای پروژه را بیش‌ازپیش کرد و امید می‌رود بسیاری از تأخیرهایی که در برنامه شاهد آن هستیم، در مدت کوتاهی جبران گردد.

انتهای پیام//

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.